• Dori Preisler

Exkluzív különkiadással búcsúzik a BMW i3

A BMW Group sorozatgyártásban kínált első tisztán elektromos meghajtású modelljéből már 250 000 darab készült. A BMW i3 a zéró emissziójú vezetési élmény és az átfogó fenntarthatóság úttörőjeként írta be magát a vállalatcsoport történelmébe. Könnyed átállás: a BMW Group lipcsei gyára a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák alkatrészeinek gyártásával kamatoztatja tovább szaktudását. 2023-tól itt egyazon gyárban látnak napvilágot az új BMW és MINI modellek, a világon először. A fenntartható mobilitás lipcsei hagyományait az új, tisztán elektromos meghajtású MINI Countryman folytatja majd tovább.

A BMW Group lipcsei gyárában véget ér egy korszak: nyolc és fél éven át tartó, maradandó pályafutása után befejeződik a BMW i3 sorozatgyártása. Kimeríthetetlen inspirációforrás, hamisítatlan innovációs úttörő és a vezetés zéró emissziójú élményének korszakalkotó hírnöke: erények, amelyek 2013-as debütálása óta mind a mai napig meghatározzák a BMW Group sorozatgyártásban kínált első tisztán elektromos meghajtású modelljét. A BMW i3 (kombinált energiafogyasztás (WLTP): 15,3 – 16,3 kWh / 100 km; kombinált energiafogyasztás (NEDC): 13,1 – 14,0 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) igazi egzotikumként érkezett meg a tisztán elektromos meghajtású autók máig szinte kiaknázatlan piacára, ahol már pályafutása alatt összetéveszthetetlenül karizmatikus klasszikussá fejlődött és az átfogó fenntarthatóság úttörőjeként írta be magát a vállalatcsoport történelmébe.


A BMW Group lipcsei gyára számára a BMW i3 búcsúzása az elektromos mobilitás új korszakának kezdetét is jelöli. Az úttörő modell sorozatgyártásának befejezésével a létesítmény könnyedén, azonnali hatállyal átáll a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák további alkatrészeinek gyártására (2021 májusa óta az üzem a nagyfeszültségű akkumulátorok moduljait is gyártja), majd 2023-ban megérkezik a gyártósorokra az új, tisztán elektromos meghajtású MINI Countryman. A BMW Group lipcsei gyára így tovább kamatoztatja az elektromos mobilitás terén felhalmozott szaktudását, amellyel párhuzamosan a müncheni központú vállalatcsoport nemzetközi gyártási hálózatának első olyan létesítményé



A végső évforduló: Lipcsében a vezetés tisztán elektromos meghajtású élményének már 250 000 példánya látott napvilágot

A BMW i3 stílusosan köszön el, hiszen a lipcsei üzem gyártósoráról néhány nappal ezelőtt a sorozatgyártásban készült 250 ezredik példány is legurult. A prémium kompakt szegmensben így a BMW i3 minden kétséget kizáróan a világ legsikeresebb tisztán elektromos meghajtású modellje lett, amelynek népszerűsége – a kifutó modellektől várható enyhüléssel ellentétben – az évek során mit sem csökkent.

A BMW i3 világszerte több mint 74 országban talált gazdára, számos piacon jelentősen nagyobb piaci részesedést érve el a hálózatról tölthető modellek szegmensében, mint a BMW hagyományos modelljei a belsőégésű erőforrással szerelt autók mezőnyében. A BMW i3 ráadásul a világ minden táján újabb és újabb célcsoportokkal ismertette meg a márka által fémjelzett, prémium vezetési élményt: az első években a BMW i3 tulajdonosainak több mint 80 százaléka új ügyfélként csatlakozott a BMW Group családjához.


A BMW i3 töretlen népszerűsége és sikere a rendkívül egyedi járműkoncepcióban gyökerezik. A modell független járműstruktúrája egy alumínium padlólemez (Drive modul) és egy szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült utascella (Life modul) kettőséből épül fel. Amíg előbbi a tisztán elektromos hajtáslánc-technológia alkatrészeinek, a futómű-technológiának és a nagyfeszültségű akkumulátornak ad otthont, addig utóbbit már a kezdetektől az elektromos mobilitás szempontjai szerint, bőséges helykínálattal és prémium minőségű, jövőbe mutató műszerfal-, illetve középkonzol-kialakítással tervezték meg a mérnökök. Ugyanez igaz a karosszéria kialakítására is, amely még most, piaci bevezetése után kilenc évvel is iránymutatónak hat: a BMW i3 úttörő formanyelvét nem a divat vagy a státusz, sokkal inkább a technológiai avantgardizmus jegyében álmodták meg a készítők. A modell kizárólag a BMW Group lipcsei gyárában készül, a világ minden tájára.



Kimagasló szimbolikus erővel bíró, jövőbe mutató technológiai úttörő

A BMW i3 egyedülálló kvalitásai nem csupán az emisszió-mentes mobilitás felé vezető technológiai átállás úttörőjévé emelték a modellt, de a BMW Group megannyi területen iránymutató innovációs erősségét is büszkén hirdetik. „A BMW i3 kimagasló szimbolikus erővel bír” – mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke, aki a modell fejlesztési folyamatát „a BMW-s minta” azon legékesebb példájaként írta le, amelyet „az úttörő gondolkodást éltető bátorság, a különlegességre való törekvés és az új utak felfedezése” jellemez. És noha a BMW i3 búcsúzik, ez a fajta hozzáállás megmarad, hiszen – Oliver Zipse szavaival élve – „még a képességeit tekintve meglepő BMW iX vezérelvei is ezen vállalati kultúrában gyökereznek”.


A BMW Group lipcsei gyárának azon munkatársai, akik közreműködtek a BMW i3 sorozatgyártásában, nagyon is jól tudják, hogy ez a kultúra mit jelent a gyakorlatban. A BMW i3 már az első napjától kezdve jövőbe mutató technológiai úttörő volt, és nem csupán tisztán elektromos meghajtása okán: LifeDrive járműstruktúrájával az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés terén is új autóipari mércéket állított fel. A BMW i3 kilenc évvel ezelőtti érkezésére a mérnökök Lipcsében innovatív sorozatgyártási folyamatokat állítottak rendszerbe, amelyeknek többek között a rendkívül magas szilárdságú és ultrakönnyű, szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) nagyméretű, teljes vázszerkezetet adó öntése is része. A BMW Group ma a szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) nagyipari megmunkálása és az alumínium futómű-technológiai alkalmazása terén egyaránt páratlan járműipari szaktudással büszkélkedhet.


„A BMW i3 egy igazi úttörő, az iránymutató gondolkodás négykerekű szimbóluma” – fogalmazott Milan Nedeljković. „A modellnek köszönhetően a lipcsei gyár a BMW elektromos mobilitásának otthona lett” – tette hozzá a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja, aki kifejtette: a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák alkatrészeinek gyártásával a lipcsei gyár így tovább kamatoztatja az elektromos mobilitás terén felhalmozott szaktudását és a jövőben is „elektromos” marad. „A Lipcsében működő üzem az elektromos mobilitás tudásközpontjává válik, amely alkatrészekkel látja el gyártási hálózatunkat, a világ minden táján” – mondta Milan Nedeljković.



Az elektromos mobilitás innovációs úttörője és többszörös díjnyertes

Típus-specifikus technológiai fejlesztéseinek köszönhetően a BMW i3 számos területen vált a BMW és a MINI márka innovációs úttörőjévé. A BMW i3s (kombinált energiafogyasztás (WLTP): 16,3 – 16,6 kWh / 100 km; kombinált energiafogyasztás (NEDC): 14,0 – 14,6 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motorja 2020 óta a MINI palettáján is elérhető, a nagyvárosi vezetés élményének emisszió-mentes formáját váltva valóra. A tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE (kombinált energiafogyasztás (WLTP): 15,2 – 17,6 kWh / 100 km; kombinált energiafogyasztás (NEDC): 14,9 – 16,9 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) az elmúlt két évben a brit prémiummárka legnépszerűbb modellváltozatává érett.

A BMW i3 számára eredetileg kifejlesztett BMW eDrive hajtáslánc-technológia ma már az ötödik nemzedékét éli és a BMW, illetve a MINI megannyi tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modelljéhez megrendelhető. Az elektromos mobilitás térnyerése pedig az elkövetkező években tovább folytatódik: 2030-ban a BMW Group már minden második új autóját tisztán elektromos meghajtással fogja értékesíteni.


Pályafutása során a BMW i3 megszámlálhatatlanul sok díjat, elismerést és kitüntetést nyert el. A modellt Németországban már 2013-ban „Zöld Kormánykerék” díjjal jutalmazták, amelyet három évvel később az Auto Bild és Bild am Sonntag magazinok „Arany Kormánykerék” díja is követett. A BMW i3 formanyelve, járműkoncepciója, utastere, fenntarthatósága, értéktartása és járműkapcsolati megoldásai nem csupán nemzeti és nemzetközi díjak teljes palettáját, de a legnagyobb autós szakmagazinok olvasói szavazatait is bezsebelték. Az Auto Zeitung és az auto, motor und sport német autós szakmagazinok mellett a modellt többek között a „Nagy-Britanniai Év Autója”, az „Év Zöld Autója”, a „Jövő Klasszikusa” és a „Svájci Év Autója” címmel illeték, miközben elhódította a „World Car Design Award”, az „iF gold product design award” és a francia „Trophée de l’argus” díjakat is.



Személyes mobilitás új szemszögből: a BMW i divízió holisztikus fenntarthatósági megközelítése

A BMW i3 kimagaslóan környezetbarát koncepciója nem csupán a tisztán elektromos meghajtásban, hanem a sorozatgyártása során felhasznált anyagokban is gyökerezik, amelyek kiválasztása során a készítők a fenntarthatóságot és az erőforrás-hatékony termelést egyaránt maximálisan szem előtt tartották. A BMW i3 a BMW Group első modelljeként, már piaci bevezetésekor megkapta a független szakértők által kiállított ISO tanúsítványt, elismerve a modell teljes életciklusra vetített, optimalizált környezetvédelmi teljesítményét.

A BMW i3 hőre lágyuló műanyagból készült külső burkolatához részben újrahasznosított nyersanyagokat használnak. Az utastérben használt műanyagok 25 százalékban újrahasznosított anyagokból, az ülésfelületekhez használt textíliák pedig teljes egészében újrahasznosított szálakból készülnek. A BMW i3 ajtópaneljeit kenaf szálakból formázzák meg a készítők, akik a műszerfal egyes részeihez európai tanúsítvánnyal büszkélkedő termesztésből származó eukaliptuszfát használnak fel.

A BMW i divízió holisztikus fenntarthatósági megközelítésének a BMW i3 sorozatgyártása során széles körben alkalmazott megújuló energiák is szerves részei. A modell termeléséhez szükséges villamos energia mennyiségét a BMW Group lipcsei gyárában négy szélturbina állítja elő, amelyek a szászországi létesítményt idejekorán a karbonsemleges autógyártás úttörőjévé emelték. Tavaly óta már a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatának összes üzeme károsanyag-kibocsátás nélkül állítja elő az új BMW és MINI modelleket.

A jövőbe mutató innovációkat éltető BMW i divízió a hálózatról tölthető modellek kifejlesztése mellett a fenntartható vezetési élmény és a karbonsemleges mobilitásra való átállás térnyerését is számos területen felgyorsította. Ezek egyike a DriveNow (ma már SHARE NOW néven ismert) autómegosztó szolgáltatás, amely számos felhasználónak ad lehetőséget arra, hogy első ízben, első kézből tapasztalja meg az elektromos mobilitásban rejlő potenciált. A hasonlóan innovatív szolgáltatások sorát színesíti továbbá a BMW Charging és a MINI Charging is, amely kényelmes otthoni járműtöltést, a nyilvános járműtöltő pontokhoz pedig könnyed hozzáférést kínál. Utóbbi részeként a BMW Group ügyfelei az Ionity gyorstöltő-hálózat állomásain is feltölthetik tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modelljeik nagyfeszültségű akkumulátorát.



Tökéletes belépő az elektromos mobilitás világába – egy megbízható partnerrel

A BMW i3 sok tulajdonos életének állandó partnere lett, legyen szó akár a nagyvárosok határain belül történő mobilitásról, a napi ingázásokról, vagy a hosszabbra nyúló utazásokról. A modell alacsony energiafogyasztási és karbantartási költségeit már a legelső ügyfelek is kiemelték, amelyekhez a későbbiekben a modell megbízhatósága és nagyfeszültségű akkumulátorának ciklusstabilitása is társult. A hajtáslánc-technológia fékezési energiát visszanyerő rendszerének hatékony intenzitása a legtöbb forgalmi szituációban egypedálos vezetést tesz lehetővé, amelynek köszönhetően számos tulajdonos arról számolt be, hogy még 250 000 kilométer megtétele után sem kellett lecserélniük a modell gyári fékrendszerét. A nagyfeszültségű akkumulátor hosszú távú kvalitásai pedig ugyancsak lenyűgözőek: az energiatároló egység egy feltöltéssel megtehető tisztán elektromos hatótávolsága a sok éven át tartó folyamatos használat ellenére is alig csökken. 2020 elején így a BMW Group csokorba gyűjtötte a BMW i3 tulajdonosainak megannyi pozitív tapasztalatát és az akkumulátorra vállalt gyári garancia érvényességét a 8 éves időintervallum mellé társított maximális 100 000 kilométerről 160 000 kilométerre emelte.


A modell nagyfeszültségű akkumulátorát a BMW Group mérnökei mindeközben folyamatosan továbbfejlesztették: idővel sikerült úgy megduplázniuk az egység energiatároló kapacitását, hogy beépítési méretein mit sem változtattak. 120 amperóra (Ah) tárolókapacitásával és 42,2 kilowattóra (kWh) bruttó energiateljesítményével a BMW i3 nagyfeszültségű akkumulátora ma már egy feltöltéssel akár 307 kilométert is képes megtenni, a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint.


A BMW Group által kifejlesztett és gyártott nagyfeszültségű akkumulátorok más területen is megbízhatóan működnek. Kiváló példák erre a Deutsche Post százszázalékos leányvállalataként működő Streetscooter GmbH zéró emissziójú haszongépjárművei, a törökországi Karsan Automobil tisztán elektromos meghajtású autóbuszai és a Torqeedo vállalat csúcstechnológiás elektromos motorcsónakjai is, amelyekben egytől egyig a bajor prémiummárka energiatároló egységei dolgoznak. A BMW i divízió nagyfeszültségű akkumulátorai mindezeken felül a villamos energia megújuló erőforrásokból, így például szél- vagy napenergia felhasználásával előállított, fix energiatároló rendszereiben is szolgálatot teljesítenek. Ehhez hasonló energiatároló telep működik a BMW Group lipcsei gyárának területén is: a BMW i3 modellekben elhasználódott, 700 darab nagyfeszültségű akkumulátor összekapcsolva tárolja a négy szélturbina által termelt villamos energiát.



Emisszió-mentes, elegáns és exkluzív: a BMW i3s HomeRun Edition különkiadás

Búcsúzóul a BMW i3 még egyszer előtérbe helyezi azon elegáns és extravagáns oldalát, amely már korábban is számos limitált széria apropóját adta. A BMW i3s HomeRun Edition különkiadás most először a BMW Individual részleg Frozen karosszériafényezési árnyalatait viseli, a rendhagyó exkluzivitást pedig a különkiadás mindössze 10 példánya garantálja.

A BMW i3s HomeRun Edition különkiadás érkezésére ráadásul a BMW Individual részleg két új karosszériafényezési árnyalatot is kikevert: a Frozen Dark Grey és a Frozen Red II színeket. Az utolsó limitált széria mindegyik tagja 20” méretű, duplaküllő-dizájnú, könnyűfém keréktárcsákon, elektromosan működtethető üvegtetővel, napfényvédő üvegezéssel és LED-technológiás adaptív első fényszórókkal gurul le a gyártósorról. A különkiadás utasterét a rendkívül magas minőségű Suite felszereltségi csomag díszíti, amelynek a Vernasca Dark Truffle bőrkárpit, a bőrözött műszerfal, a galvanizált küllőkkel szerelt bőrkormány, a Carum Grey tetőkárpit, a hangulatvilágítás és az üdvözlő fény is része. A modell exkluzivitását a két fűthető első ülés, a Comfort Access funkció, a riasztórendszer, a valós idejű forgalmi információk (RTTI – Real Time Traffic Information), a Concierge Service szolgáltatás, a parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control) és a tolatókamera fokozza, valamint a Komfort csomag, a Driving Assistant Plus csomag, a BMW Professional navigációs rendszer, a vezeték nélküli okostelefon-töltés, a Harman Kardon audiorendszer és az online elérhető szórakoztató funkciók.

A 10 példányban elkészült különkiadás sorozatgyártása egy utolsó különleges esemény volt, amelyen nem csupán a BMW Group lipcsei gyárának munkatársai tették tiszteletüket: a BMW Group mindegyik modell tulajdonosát meghívta, hogy az üzem összeszerelő csarnokában testközelből kövessék végig új autójuk gyártásának utolsó lépéseit.



Az átlagos üzemanyag-fogyasztási, kombinált károsanyag-kibocsátási, kombinált energiafogyasztási és elektromos hatótávolságra vonatkozó értékeket a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint számolták ki. Az adatok a Németországban alapfelszereltséggel elérhető modellek értékei, amelyek a keréktárcsák / gumiabroncsok méretétől és típusától, valamint az opcionális extra felszereltség részeként megrendelhető tételek felszerelésétől is függnek. A hivatalos NEDC és WLTP mérési eljárásokról bővebb információt találnak a www.bmw.de/wltp weboldalon.


További információk az új személygépkocsik hivatalos üzemanyag-fogyasztási, fajlagos károsanyag-kibocsátási, illetve elektromosáram-fogyasztási adatairól a „Leitfaden über Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen” (Tájékoztató az új személygépkocsik üzemanyag-fogyasztásáról, károsanyag-kibocsátásáról és elektromosáram-fogyasztásáról) (Guideline for fuel consumption, CO2 emissions and electric power consumption of new passenge cars) kiadványban találhatók, amely minden értékesítési helyen, valamint a Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT) társaságtól (D-73760 Ostfildern-Scharnhausen, Hellmuth Hirth Str. 1.) vagy a https://www.dat.de/co2 weboldalon szerezhető be.


Forrás: BWM Group

tp_hirdetes_2021_300x390_jpg.jpg